03_brogade
ps_2016-07-06

Newcastle-upon-Tyne

onsdag d. 3., 699 km

Vi ankom planmæssigt til DFDS terminalen efter otte timer og et kvarter på motorvejene inkl. to en halv pause. Vi havde valgt ruten over Groningen og gennem Amsterdam, og bortset fra det uendelige vejarbejde i Hamburg kørte vi til Ijmuiden næsten uden trafikstop. Færgehavnen ligger ved en kanal i floden Ij's delta 20 km nordvest for Amsterdam. Det er mærkeligt som færgehavne ligner hinanden, lige slidte og uryddelige.
   Efter en hurtig billet- og paskontrol kunne vi køre ombord på Princess Seaways, parkere og finde vores kahyt, som lå i forstavnen af den store færge.
   Ved spisetid fik vi en international buffet i Explorer's Kitchen, som var rimelig. Morgenmaden blev serveret samme sted, og for en gangs skyld var der godt brød, blødkogte æg og rigtig bacon.
   Da vi kommer tilbage nyder vi indsejlingen til Port of Tyne fra første parket: vores kahytvindue. Vi går ned på vogndækket og pakker bil, og 20 min. efter ankomsten er vi ude af skibet, men så går det hele i stå. Den engelske paskontrol er meget grundig, og selv et kig i bagagerummet bliver det til.

torsdag d. 4., 13+209 km

Vi triller langsomt ind mod Newcastle city med en afstikker til Wallsend, som er begyndelsen af vandreruten på Hadrian's Wall. Derefter finder vi et p-hus i centrum, og starter på vores byvandring gennem Newcastle.

Vi går gennem butikscentret ud på Eldon Square, hvor der er gjort klar til eftermiddagens tenniskamp på storskærm, og fortsætter til gågaden. Vi drejer rundt om den store St Thomas's Church, finder ned til Market St og går gennem en større rundkørsel til de små gader rundt om All Saints Church. Vi finder vejen ned til Tyne, hvor skolebørnene er på vej mod Gateshead Millennium Bridge, der er drejet op. Vi fortsætter mod sydvest langs floden og passerer de tre flotte broer. Så søger vi opad de mange trapper mod byen og passerer hovedbanegården og Grainger Market på vejen tilbage til Eldon Square.

Vi finder bilen i det runde p-hus, kører forsigtigt ud, og så er det ellers nordpå ad hovedvejen langs kysten. Vi passerer grænsen til Skotland i regnvejr, ser en kirkeruin undervejs, og fortsætter gennem villakvarterer syd for Edinburgh til det store IBIS Budget hotel i nærheden af lufthavnen. Der er ikke så meget energi tilbage, så vi spiser aftensmad på hotellet.